سفارش تبلیغ
صبا ویژن
قتلیش 

سلام دوستان عزیز به وبلاگ خودتان خوش آمدیدگل تقدیم شماگل تقدیم شماگل تقدیم شماگل تقدیم شماگل تقدیم شما

من بهمن  گل محمدی از روستای قتلیش افتخار دارم این وبلاگ رو  طراحی کنم تا شما عزیزان ازش بازدید کنید.امیدوارم مورد رضایت عزیزان قرار بگیرد... اول از همه مختصات روستای قتلیش رابراتون اعلام کنم روستای ما در 60 کیلومتری شهرستان بجنورد  ودر 12 کیلومتری مرز ترکمنستان ودر ارتفاع 1500 متر از سطح دریا قرار گرفته است .گویش محلی ما ترکی میباشدوهمه روستا تقریبا باهمدیگر نسبت دارن . جمعیت روستاحدود1200نفر و  500 خانواده، منبع درآمد کشاورزی و دامپروری میباشدکه اکثر زمینهای زراعی به صورت دیم میباشدو مساحت کمی به صورت آبی کشت میشود،روستای قتلیش دارای آب وهوای بیابانی وخشک میباشد و موقعیت کشاورزی نسبتا خوبی دارد و دوتا رودخانه از وسط روستا گذر میکندوامکانات آب،برق،تلفن وگاز دارد .

بهمن گل محمدی

 

آمار کلی قتلیش  :

قـتـــلـیـش   : دهی از دهستان مرکزی بخش مانه شهرستان بجنورد. در شصت و هشت هزارگزی  (1) شمال باختری مانه و سر راه مالرو عمومی بجنورد به حصارچه واقع و موقع آن دامنه وسردسیر است . سکنه آن  در سال 1323، سی صدونودوچهار تن است که به علت نبود امکانات مهاجرت نموده اند . آب آن از چشمه ومحصول آن غلات و برنج و...و شغل اهالی زراعت است .راه مالرو دارد.

(از فرهنگ جغرافیایی ایران  حسنعلی رزم آرا،جلد نهم چاپ انتشارات سازمان جغرافیایی کشور سال 1328)

(1): گز ؛ واحد طول که ذرع هم گفته می شود و هر، گز برابر با شانزده  گره و صد و چهار سانتی متر می باشد

«سکنه آن بنا براطلاعات مرکزآمارایران درسال 1394 پــانصد خــانواده و یک هزارودویست نفر میباشــد»

وجه تسمیه قتلیش مأخوذ از قادِّلُیش به معنای گِل غلیظ و یا قتل وآشوب (منسوب به کشتار قرون گذشته) می باشد وبخش هائی از طبیعت قتلیش شامل  کوه آرموت لی در مجاورت جنوب، کوه کرکوک لی در یک کیلومتری شمال غرب و کوه گلی داغ در یک کیلومتری شمال شرق قتلیش و در قسمتی دیگر کوه های مرزی ایران و ترکمنستان و ... قرار دارند.

 : روس ها که در جنگ جهانی دوم به ایران حمله کردند و قتلیش که محل عبوربرخی از آنان بود جان سالم بیرون نبرد وهر کسی را که می دیدند با خودشان می بردند و چند تن از مردم  قتلیش را با خود برده اند که اقوام آنان این خاطرات تلخ را در ذهن دارند.

ازدیگر وقایع تلخ این دیار زلزله ای بود که در سال هزاروسیصدوهشت در خراسان اتفاق افتاد که بر اثر این  زلزله چهار و هفت دهم ریشتری حداقل سه هزار و سیصد نفر بلکه خیلی بیشتر، از این استان جان خود را از دست دادند که جمعی از مردم قتلیش در این زلزله به رحمت ایزدی پیوستند که آمار دقیقی از آنان در دسترس نیست .

 

با توجه به قدمت دیرینه این دیار بسیار کهن که برکسی پوشیده نیست ولی با هزاران تأسف باید گفت نسبت به شهرک ها و یا جاهای دیگری که عمر چندانی ندارند فاقد نیاز های حدأقلی بوده  چرا تبعیض؟ چرا تبعیض تا به این حد؟ و با هر بارندگی در فصل های خاص ارتباط سکنه این محل با سایرین قطع گردیده و باران های سیل آسا و تخریب کننده که کمتر از سونامی نبوده اند بسیاری از زمین های کشاورزی مردم مظلوم این دیار را  که در جوار رودخانه بوده ، از بین برده و و یا وارد کشت و زرع آنان شده وآن ها را تخریب نموده ،دستان این سرزمین کوتاه است به راستی به یاد نمی آوریم که این خسارت ها به سمع و نظر مسئولین رسیده باشد یا اگر رسیده ، مددی ندیده ایم .از سال 1320 تا سال1395 چقدر توسعه و پیشرفت داشته است ؟ تصویر مندرج  می تواند مقداری گویا باشد ، آیاهفتاد و دو سال زمانی ناچیز است؟ هرچند خیلی دیر است ولی چه کنیم ؟آیا کار های  مانند عملیات  بند انحرافی ،  گاز رسانی ،پروژه راهسازی ، آبرسانی که نسبت به تمدنی که این جا دارد آیا کافی است و مضافا بر اینکه این کارها برای مردم رفاهی ایجاد نکرده است باید چشم گشود ونیازهای آینده نه چندان دور بلکه خیلی نزدیک را پیش بینی کرد، ناگفته نماند هیچ طرحی موفق به بلوغ آسایش نبوده و به اتمام نرسیده یا اگر خدای ناکرده رسیده رفع مسئولیت بوده  و یا شعار بوده مثل آسفالتی که کشیده شده و مثل راه های پر از پیچ و خم و خطرناک، آسفالت چند روزه از بین رفته است آیا زمان مسائل را پوشیده خواهد گذاشت ؟                                                                                    گل تقدیم شمالطفا" نظر بدهید!گل تقدیم شما


لینک های مرتبط:

http://greenghatlish.parsiblog.com/


نوشته شده توسط بهمن گل محمدی در یادداشت ثابت - چهارشنبه 92/3/30 و ساعت 10:48 صبح
نظرات دیگران()


لینک دوستان
صفحات اختصاص?
لینک دوستان
پیوندهای روزانه

خبر نامه
 
وضعیت من در یاهو
طراح قالب: رضا امین زاده** پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ
بالا